Gebruikers & toegangsbeheer

Inhoudsopgave

1. Gebruikers

Bij 'Gebruikers' in het dashboard vind je een overzicht van de accounts die toegang hebben tot het CMS van de website. Hier kunnen gebruikers worden toegevoegd, verwijderd en de rechten per gebruiker worden aangepast.

Overzicht van de gebruikers die kunnen werken in het CMS van de website (in deze afbeelding zijn de namen en mailadressen afgeschermd)

1.1 Gebruiker toevoegen

Als je zelf een admin-account hebt voor het CMS van de website, dan kun je nieuwe gebruikers toegang geven tot het CMS. Je nodigt iemand uit voor het CMS op hun e-mailadres.

1. Klik op het oranje plusje rechtsboven in het venster. Je komt op een scherm met een invulveld voor een e-mailadres.

2. Vul het e-mailadres is van de persoon die toegang mag krijgen tot het CMS van de website. Wijs ook meteen een rol toe aan deze gebruiker. Klik daarna op 'Opslaan' rechts bovenaan. 

1.2 Gebruiker verwijderen

Gebruikersaccounts kunnen ook verwijderd worden, bijv. als een medewerker niet meer in het CMS hoeft omdat iemand anders het onderhoud van de website overneemt. Je verwijdert een account als volgt:

  1. Ga in het dashboard naar 'Gebruikers'.
  2. Zoek de betreffende gebruiker op in het overzicht. Je kunt hier evt. de zoekfunctie (het loepje links bovenaan) voor gebruiken.
  3. Selecteer het vinkje voor de naam van de betreffende gebruiker. Er verschijnt een zwarte balk met de optie 'Verwijderen'.
  4. Klik op 'Verwijderen'.
  5. Er verschijnt nu een pop-up scherm. Permanent verwijderen? Klik dan op 'Verwijderen'.
  6. De gebruiker verdwijnt uit het overzicht en kan niet meer inloggen in het CMS.

2. Rollen & rechten

Er zijn drie standaard rollen die je eenvoudig kunt uitbreiden. Een redacteur werkt bijvoorbeeld alleen met content en een admin heeft volledige toegang tot het CMS. 

Alle acties in Plate vallen onder vier eenvoudige categorieën: 

  • Bekijken
  • Aanmaken
  • Bewerken
  • Verwijderen

Die rechten gelden per onderdeel van het CMS, van content tot design, van instellingen tot integraties. 

Je kan een gebruiker zelfs toegang geven tot een bepaald posttype, zoals Nieuws, Vacatures of Agenda-items. Zo kan een redacteur wel nieuwsitems aanpassen, maar geen algemene instellingen. 

2.1 Standaard rollen

Er zijn drie standaard rollen in het CMS:

  1. Administrator: Volledige toegang tot alles. Ideaal voor beheerders die verantwoordelijk zijn voor de totale inrichting.
  2. Developer: Toegang tot vrijwel alles, behalve tot gebruikers en rollen. Perfect voor implementatiepartners of technische medewerkers die kunnen bouwen maar niet bij gebruikersbeheer hoeven.
  3. Content editor: Alleen toegang tot content en mediabeheer. Geen toegang tot design, instellingen of organisatie-onderdelen.

2.2 Nieuwe rol maken

Je kunt natuurlijk ook zelf een rol maken en deze toekennen aan gebruikers. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar het dashboard.
  2. Klik in het menu links op 'Gebruikers' (poppetje).
  3. Klik op 'Rollen'. Je ziet nu het overzicht van alle rollen. 
  4. Klik op '+ Rol aanmaken' om een nieuwe rol te maken. 
  5. Geef de rol een naam en omschrijving. 
  6. Selecteer vervolgens de machtigingen:
    1. Toegangsbeheer: dit onderdeel gaat onder andere over de gebruikers die toegang hebben tot het CMS om de website te bewerken.
    2. Content: in dit onderdeel kun je een gebruiker o.a. toegang geven tot bepaalde posttypen en de Mediabibliotheek. Gebruik het filter-icoon om bepaalde posttypen uit te sluiten.
    3. Content model & theming: deze onderdelen zijn vooral relevant voor developers, het gaat over de opbouw van de bouwblokken van de website.
    4. Organisatie: hier vind je o.a. instellingen voor berichten, versiebeheer en redirects.
    5. Multi content: dit onderdeel geeft toegang tot Multi content en alles wat daarbij hoort.
  7. Klik rechtsboven op 'Opslaan'. Daarna kun je de rol toewijzen aan gebruikers.

2.3 Rol wijzigen

Je kan een rol wijzigen in het dashboard. Dit gaat als volgt:

  1. Ga naar het dashboard. 
  2. Klik in het menu links op 'Gebruikers' (poppetje).
  3. Klik op 'Rollen'. Je ziet nu het overzicht van alle rollen. 
  4. Beweeg met je muis over de rol die je wil aanpassen. Er verschijnt een pennetje. Klik op het pennetje. 
  5. Pas de rol aan en klik daarna op 'Opslaan'.

2.4 Rol verwijderen

Een rol verwijderen doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar het dashboard. 
  2. Klik in het menu links op 'Gebruikers' (poppetje).
  3. Klik op 'Rollen'. Je ziet nu het overzicht van alle rollen. 
  4. Beweeg met je muis over de rol die je wil aanpassen. Er verschijnt een vierkantje. Zet een vinkje in het vierkantje. 
  5. Er verschijnt een zwarte balk met de optie 'Verwijderen'. 

2.5 Gebruikers & rollen

Hoe zie ik welke rol toegewezen is aan een bepaalde gebruiker? 

  1. Ga naar het dashboard. 
  2. Klik in het menu links op 'Gebruikers' (poppetje).
  3. Klik op 'Gebruikers' vlak onder de titel. Je ziet nu het overzicht van alle gebruikers met hun e-mailadres. 
    1. Als je klikt op het tandwiel-icoon, dan kun je zien welke rollen toegewezen zijn aan die gebruiker. Je kunt dit wijzigen door een andere rol aan te vinken. 
    2. Je kan de rol direct bewerken door te klikken op het lichtgrijze blokje met de oranje tekst erin. Let op: Je bewerkt de rol dan ook voor andere gebruikers! 

En andersom, hoe zie ik welke gebruikers een bepaalde rol hebben?

  1. Ga naar het dashboard. 
  2. Klik in het menu links op 'Gebruikers' (poppetje).
  3. Klik op 'Rollen'. Je ziet nu het overzicht van alle rollen. Onderaan de blokken staat aan hoeveel gebruikers deze rol toegewezen is. 
  4. Beweeg met je muis over het poppetje om de naam van de gebruiker(s) te zien.

Heb je extra hulp nodig?

Heb je extra ondersteuning nodig bij het inrichten van je schoolwebsite in de vorm van een training of loop je tegen een probleem aan? Stel je vraag via de Chat aan de rechterkant van de website.